• Inici
  • Butlletí
  • Igualtat a l’empresa (i 6) – Comunicació i llenguatge no sexista a l’empresa

Igualtat a l’empresa (i 6) – Comunicació i llenguatge no sexista a l’empresa

Estem acostumats, tot i que no sigui la nostra intenció, a comunicar-nos fent ús d’un llenguatge sexista i no inclusiu. És a dir, fem servir el gènere masculí per incloure-hi tant les dones com els homes: tots, nens, fills, etc.

També, sovint, tot i referir-nos a dones, quan es tracta de càrrecs utilitzem la forma masculina pel càrrec tot i haver-hi la forma femenina, o utilitzem noms com ara secretària per referir-nos a una dona que és administrativa. Pel que fa a la comunicació, com per exemple la publicitat, a part de fer ús d’aquest llenguatge, alguns casos poden arribar a ser marcadament sexistes fins el punt de cosificar a la dona.

Aquest estil de comunicació i ús del llenguatge es produeix tant en l’àmbit oral com en l’escrit i en totes les esferes de la vida de la persones i, per tant, també dins de l’àmbit laboral. Cal indicar, a més, que està basat en l’androcentrisme (entès com una visió del món i de la cultura centrada en el punt de vista masculí, segons el diccionari de la llengua catalana) i que comporta l’atorgació de poder als homes i, per tant, la possibilitat de domini i discriminació de les dones amb totes les seves conseqüències, arribant en la seva màxima expressió a la violència de gènere.

Pel que fa a l’empresa, la comunicació i el llenguatge no inclusiu es dona internament, és a dir, entre les persones que formen part de la plantilla, ja sigui a través de converses, reunions, correus electrònics, documents interns etc. i dins l’àmbit extern, mitjançant correus electrònics amb clients, proveïdors, webs, actes públics, i la publicitat. D’altra banda, pot semblar que el llenguatge inclusiu sigui feixuc o més complex, però per fer-ne simplement es tracta d’un canvi d’hàbits d’escriptura i comunicació oral que, una vegada interioritzats, no requereixen cap esforç, a més es poden trobar guies a la xarxa que sempre donen un cop de mà.

Per a les empreses que vulguin implicar-se en una comunicació, imatge i llenguatge no sexista es recomanen una sèrie d’accions que afavoriran el canvi, com ara: elaborar un pla de comunicació i difondre’l a la plantilla, fer formació especifica en aquest àmbit, facilitar guies i manuals a les persones que formen part de l’empresa i revisar de forma sistemàtica la imatge que l’empresa projecte tant en l’àmbit intern com a en l’extern (com ara els anuncis les frases o les imatges que contenen).

Tenint en compte que el llenguatge construeix realitats socials i és una eina molt poderosa per generar grans canvis, introduir canvis en la forma de comunicar-se dins l’empresa contribuirà a que la societat esdevingui més lliure de masclisme i per tant més justa.

Helga Masramon, Tècnica d’Igualtat i psicòloga. Servei d’Informació i Atenció a la Dona (SIAD)


 

Aquest article forma part d’una sèrie de textos sobre Igualtat a l’empresa. A continuació tens l’accés a tota la sèrie:

Igualtat a l’empresa (I) – Empreses i Igualtat entre dones i homes

Igualtat a l’empresa (II) – Igualtat de gènere i accés a l’ocupació i a la promoció professional

Igualtat a l’empresa (III) – Igualtat i conciliació de la vida personal, familiar i laboral

Igualtat a l’empresa (IV) – Igualtat de gènere, l’ocupació i el salari

Igualtat a l’empresa (V) – Salut laboral i assetjament sexual dins l’empresa

Igualtat a l’empresa (i VI) – Comunicació i llenguatge no sexista a l’empresa

 

Imprimir aquest article

Trackback from your site.

Deixa un comentari

Hauries d' identificar-te per deixar un comentari.
A Manlleu
Fem Xarxa