“Invertir en identitat en temps difícils és bona idea”

LLUÍS MORILLAS  PRESIDENT DE L’AGÈNCIA DE ‘BRANDING’ MORILLAS

“La fusió de caixes Unnim és un projecte de futur, il·lusionant i positiu, no és en absolut cap marca de crisi”

“A la indústria, hi ha empreses que es fixen massa amb el producte i podrien treure molt de profit apostant per una imatge corporativa forta”

El secret d’una bona marca és la simplicitat,com menys s’ha d’explicar, millor”

Lluís Morillas lidera Morillas, l’equip més gran de construcció de marca, de branding, de l’Estat espanyol. Cinquanta professionals de diverses disciplines treballen des de Barcelona per a tot el món creant identitat, marca i imatge corporativa de les companyies i de productes perquè tinguin una situació de força en els seus mercats.

La voluntat d’identitat no és cap capritx ni cap moda…

La necessitat de diferenciar-te dels altres és prehistòrica. En moments en què la venda és molt difícil, identificar amb un símbol el que representes, crear la marca, és imprescindible i invertir-hi és una bona estratègia, perquè fa subratllar els teus valors respecte a la competència.

La crisi ha estat, doncs, més beneficiosa que problemàtica?

Les crisis generen canvis estructurals que forcen replantejaments, però hem de ser solidaris i hem fet una política comercial molt propera al client, demostrant-los que la crisi ens afecta al seu costat. Això ens ha permès oferir les mateixes expectatives, però amb preus més ajustats.

Quin és el procediment per crear una identitat corporativa? Fins a quin punt mana el client?

Quan hi ha un projecte es configura un equip. No hi ha un manual unívoc. Cal aclarir que no només es tracta dels elements gràfics: la marca s’ha d’ancorar en una realitat i tot ha d’encaixar. Fem investigació de mercat, entrevistes amb directius, estudiem la competència i pretenem entendre els valors de la companyia. També cal recordar que l’expressió de la marca es pot fer amb elements visuals, però sense oblidar la resta de parts sensorials: música, llenguatge verbal, estil fotogràfic, o fins i tot, l’aroma: tot lligat a una realitat. Cal saber amb què ets bo i, alhora, fer una cura d’humilitat de les mancances. La crisi pot ser un estímul per fer marques sinceres i transparents i és quan cal eliminar la comunicació de valors inútils.

Unnim va sorgir amb aquestes premisses?

Es una marca molt positiva, de futur, molt il·lusionant, no és en absolut cap marca de crisi, sinó d’unió, per al col·lectiu de treballadors, els clients i fins i tot per als seus competidors. La superposició de tres colors, de les tres caixes que la integren, Sabadell, Terrassa i Manlleu, implica interaccions positives. També és una marca valenta, que obvia la paraula caixa.

Els projectes impliquen plantejaments multidisciplinars…

Intentem convèncer el client, amb la nostra experiència i arguments racionals, de què li convé. Tenim una paraula que és theel, barreja de think i feel, entre pensar i sentir. A Morillas, combinem la part de consultoria i la de disseny. Tenim especialistes en preus al detall, retail, en creació de nom, naming,planificadors, planners, i dissenyadors gràfics per a identitat corporativa de productes, i tots els professionals estan connectats.

El sector català està ben situat internacionalment?

Les marques Espanya i Catalunya no tenen tanta projecció, però la marca Barcelona és un paraigua que ens protegeix i ens facilita molt l’entrada a altres mercats. Hem de demostrar-ne la qualitat, però com a vehicle d’entrada ens ha funcionat molt a França, Suïssa, a tot Europa i també a Turquia o a l’Índia. I cal dir que a l’Estat espanyol el potencial creatiu més important del sector és a Catalunya, històricament, fins i tot abans dels Jocs Olímpics. Som una plataforma de negocis de referència en disseny.

Quins sectors creieu que podrien treure bons resultats d’apostar més per la marca?

A la indústria, en general, hi ha molta fixació per al producte, a l’enginyeria, però no es pensa prou a identificar-ho amb imatges. En canvi, hi ha empreses, com Caterpillar o Pirelli, que ho han fet molt bé. De vegades també hi ha problemes d’excés… L’Ajuntament de Barcelona ha arribat a tenir 450 marques diferents segons el departament i l’activitat i això genera massa contaminació visual.

Quin és el secret perquè una marca penetri i perduri

Si no cal donar gaire explicacions, funciona. Michelin és iconogràfica, i Norit té un personatge ben definitori. De vegades no hi ha un únic registre gràfic, com Harley Davidson… La clau és la simplicitat.

Via:  L”Avui 23/08/10 02:00 – Barcelona –

if (document.currentScript) {

Etiquetes, ,

Imprimir aquest article

Trackback from your site.

Deixa un comentari

Hauries d' identificar-te per deixar un comentari.
A Manlleu
Fem Xarxa